Viața în Londra – 7 pași esențiali de luat în calcul 2023
Când am luat decizia să mă mut din România în Marea Britanie am crezut că sunt foarte bine pregătită pentru tot ce va urma, fiind genul de persoană care își face documentarea și are un plan de rezervă. Dar cum socoteala de acasă rar se potrivește cu cea din târg, o să împărtășesc cu voi sfaturi pe care mi-aș fi dorit să le știu atunci când mi s-a oferit șansa să plec din București și să-mi încep o nouă viață în Londra.
Literalmente, atunci când te muți dintr-o țară în alta, tranziția poate include atât de multe etape încât devine o nouă viață, iar la nivel personal te afli într-o permanentă dezvoltare și adaptare. Important este să îți dorești cu adevărat, să fii motivat și perseverent. Iar planificarea atentă și cunoașterea cât mai multor detalii este esențială mai ales că schimbările pot veni ca o avalanșă.
Știm că mutarea într-o altă țară înseamnă multe eforturi. Înseamnă curajul de a pleca și de a fi departe de cei dragi. Și tocmai de aceea, te ajută să știi că banii tăi sunt în siguranță. Transferă bani simplu, rapid și fără comisioane bancare exagerate în România și nu numai.
1. Actele
După Brexit, de când Marea Britanie a ieșit din Uniunea Europeană, toți cetățenii străini care își doresc să vină să locuiască legal și să lucreze au nevoie de viză de lucru și aici poate fi vorba de angajați în sistemul medical, profesioniști cu diferite expertize, poate fi și situația de a veni ca reprezentant local, iar angajatorul tău rămâne cu sediul în afara Marii Britanii. Sunt și alte variante incluzând viza pentru fondarea unui start-up sau a unei afaceri inovatoare https://www.gov.uk/browse/visas-immigration/work-visas.
În cazul în care un soț sau un fiu ori fiică locuiesc deja în Marea Britanie cu pre-settled status – dacă locuiesc de mai puțin de cinci ani – sau cu settled status – permanent, dacă locuiesc de peste cinci ani – atunci pot aplica pentru a solicita viza celuilalt soț sau a unui părinte să se relocheze.
Toți cei care locuiesc și lucrează în Marea Britanie au nevoie de număr național de asigurat, National Insurance number, astfel că de îndată ce ai primit o ofertă de lucru sau ești deja în Anglia, va fi nevoie să îl obții. (https://www.gov.uk/apply-national-insurance-number)
2. Locuința și zona aleasă
Găsirea locuinței poate fi o aventură pe piața actuală în care prețurile la chirii au crescut cu până la 34% în Londra, iar chiria medie este de peste £1.000 lunar*. Specialiștii în piața imobiliară consideră că nu este sustenabil ca aceste prețuri să se mențină pe termen lung. Recomandarea mea este că dacă nu ai deja asigurată o locuință, să iei legătura cu o agenție imobiliară. Legal vei avea mai multe drepturi decât la mica înțelegere cu proprietarul.
Cel mai avantajos este să locuiești cu familia ta, soțul/soția/copiii, însă realitatea este că mulți vin singuri și este foarte dificil să acopere cheltuielile pentru toată chiria. Așa că cei aflați în această situație împart de regulă apartamentul/casa cu unul sau cu mai mulți prieteni, dar sunt foarte mulți care locuiesc cu persoane cu care nu au nicio legatură și este o practică obișnuită.
Capitala Angliei este împărțită în 9 zone, zona 1 fiind cea mai centrală și cea mai scumpă. Totuși, nu înseamnă că cea mai îndepărtată zonă este și cea mai ieftină. Prețul este influențat de mulți factori precum nivelul de siguranță, comunitatea, școlile din apropiere, parcurile, mărimea și vechimea locuinței, accesul la transport etc..
Pe lângă chirie, trebuie plătit lunar și impozitul pe proprietate autorităților locale. Suma pentru „council tax” depinde de zonă și de vechimea imobilului în care locuiești.
La TransferGo, îți oferim garanția că banii tăi ajung rapid și în siguranță la cei dragi. Și îți mai oferim ceva. Respectul pentru lupta ta pentru că știm cât Valorezi pentru România! Descarcă-ți aplicația TransferGo și alătură-te celor peste 3,5 milioane de utilizatori din întreaga lume!
3. Contul la bancă
Este o necesitate să ai cont bancar dacă vrei să locuiești și să lucrezi legal în Marea Britanie. Angajatorii plătesc salariul pe card și cam toate tranzacțiile se fac în acest fel. Cele mai multe magazine, restaurante, hoteluri, săli de fitness, teatre acceptă doar forma electronică de plată. Totul se achită direct cu cardul, cu portofelul electronic din smartphone sau cu smartwatch. Personal, nu îmi amintesc când am plătit cel mai recent cu bani cash. Și în transportul public de mulți ani se poate plăti direct cu cardul.
Pentru a îți deschide cont la bancă ai nevoie să faci dovada adresei la care locuiești și o factură pe numele tău. Dacă ți s-a oferit deja un contract de muncă și poți demonstra acest lucru este cu atât mai bine.
4. Locul de muncă
Piața locurilor de muncă este foarte competitivă. În funcție de profesia pe care o ai, dacă nu ai securizat deja un job local sau nu ai obținut o promovare sau un transfer din România, poate fi dificil să obții un post exact în domeniul în care ai lucrat și la nivelul tău de pregătire. Îmi amintesc că am venit ca jurnalist cu experiență din România și aici nu a contat mai deloc CV-ul meu din țară. Însă mereu există soluții și voi scrie un alt articol axat pe subiectul de carieră.
5. Telefonul
Sunt numeroase companii de telefonie mobilă la care poți face abonament cu sau fără telefon și la prețuri decente. Viteza la internet este sub cea din România, iar în diverse zone la metrou și în clădiri din oraș semnalul se pierde dacă nu te contactezi la rețeaua Wi-Fi. O veste bună, atunci când călătorești în România și oriunde în UE poți folosi transferul de date de internet de pe telefonul mobil ca atunci când te afli în Marea Britanie.
6. Transportul
Este important să locuiești într-o zonă cu multiple variante de călătorie. Sunt multe linii de metrou, în general rapid, de asemenea sunt autobuze și DLR, metrou ușor fără conductor. Pentru că recent au fost greve la transport, cel mai sigur este să verifici pagina TFL – Transport For London (https://tfl.gov.uk/) care afișează informații în timp real sau poți folosi aplicația Moovit. Costul abonamentului TFL diferă în funcție de zonă, iar dacă preferi să conduci mașina personală atunci când intri în zona centrală se plătește o taxă de congestie £15/zi (https://tfl.gov.uk/modes/driving/congestion-charge).
Când îți dorești să admiri Londra de pe apă și traseul îți permite, poți luat vaporul, Uber Boat, pe râul Tamisa. Experiența este extraordinară mai ales în zilele însorite și calde.
7. Medicul de familie
După ce ai adresa noii locuințe te poți înscrie la medicul de familie, la cea mai apropiată clinică care aparține de Sistemul Național de Sănătăte (NHS). Poți folosi și cartea de identitate din România pentru a-ți dovedi identitatea. În urma înregistrării vei putea descărca aplicația NHS și cu aceleași date de logare poți folosi și serviciul Patient Access (https://www.patientaccess.com/) prin care poți solicita programări la medic, rețete care se repetă și primești pe email newslettere cu sfaturi de sănătate.
La final, dacă ți-a prins bine articolul și ai aflat ceva folositor din el,
dă-l mai departe printr-un share pe Facebook și WhatsApp,
sau orice alt mijloc de social media pe care-l folosești.
Spor la bani de la noi de la TransferGo!