Cum să înființezi o afacere în Germania
Ne aflăm în cel mai propice moment pentru a înființa o afacere în Germania, o țară cu o economie puternică, amplasată în centrul Europei, cu o rețea de transport integrată și angajați calificați. Germania oferă un mediu destul de stabil pentru întreprinzători. Legislația țării îți protejează ideile de cei care ar dori să le fure: legislația cu privire la copyright, patente și mărci a fost concepută pentru a apăra ceea ce s-ar putea dovedi cel mai important bun al tău. În acest articol, noi îți explicăm ce trebuie să faci ca să te lansezi în afaceri în cea mai importantă destinație pentru noi afaceri din Europa.
Cerințe generale
Înainte de a-ți putea înființa propria afacere în Germania, este nevoie să iei în considerare câteva cerințe legale. Trebuie să ai vârsta de cel puțin 18 ani. De asemenea, este obligatoriu să nu ți se fi interzis practicarea profesiei care urmează să facă obiectul afacerii tale. Tribunalele tind să impună asemenea interdicții în urma unor încălcări grave ale legii.
Înainte de a-ți putea lansa propria afacere, este obligatoriu să înregistrezi planul de afaceri pe care dorești să îl pui în practică. Poți face asta fie la Biroul de Comerț (Gewerbeamt), fie la autoritățile fiscale (Finanzamt), în funcție de modul în care dorești să lucrezi: independent sau liber-profesionist.
Categoria liber-profesionist
În Germania este recunoscută categoria profesiilor liberale (Freie Berufe). Dacă înființezi o afacere într-una dintre aceste profesii, vei fi considerat de obicei ca fiind un „Freiberufler”. Aceste profesii includ următoarele domenii:
Domeniul medical (de ex.: doctor)
Consultanță legală, fiscală sau de afaceri
Domeniile științific și tehnic (de ex.: inginer)
Ocupații creative sau legate de transferul informațiilor (de ex.: interpret)
Domeniul pedagogic (de ex.: educator).
Poți găsi informații complete cu privire la cerințele, aspectele fiscale și structurile juridice aplicabile liber-profesioniștilor pe întreg teritoriul Germaniei la următorul link: https://www.service-bw.de
Categoria lucrător independent (Gewerbliche Tätigkeit)
Dacă vrei să îți înființezi propria afacere, trebuie să te înregistrezi. Înregistrarea se face în orașul sau municipiul unde afacerea urmează să își aibă sediul. Pentru anumite ocupații este necesară îndeplinirea unor condiții de admitere. Aceste ocupații fac obiectul unor autorizări (erlaubnispflichtiges Gewerbe). Între ele se numără producția artizanală, furnizarea de servicii financiare și de servicii de îngrijire, precum și multe altele.
Pentru a solicita autorizația ai nevoie de:
Un act de identitate sau un pașaport valabil;
În funcție de activitate (de ex.: catering), un permis sau o aprobare;
Un document de producător artizanal, dacă ai de gând să înființezi o afacere în sectorul artizanal;
Un document comercial pentru activități similare celor din sectorul artizanal;
Un permis de ședere care îți permite și să prestezi o activitate comercială ca lucrător independent;
Între 10 și 40 de euro pentru taxa de înregistrare;
Este posibil să ai nevoie și de un certificat de cazier sau informații de la Registrul Comerțului;
Nu uita: Dacă nu vorbești nici un pic de germană, atunci probabil că o să-ți fie greu să te înțelegi cu diversele autorități. Cu toate acestea, ar trebui totuși să profiți de sprijinul lor. Întotdeauna pregătește-te din timp pentru întâlniri – buna pregătire are mari șanse să îți aducă sprijinul necesar. Este important să ai hârtiile gata din timp și să fii pregătit.
Aspecte fiscale
Dacă vrei să îți înființezi o afacere în Germania, va trebui să plătești taxe biroului fiscal, care este autoritatea locală a administrației financiare federale. Tipul de taxă pe care trebuie să îl plătești depinde de dimensiunea companiei tale, structura juridică și profituri, printre alți factori.
În plus, este obligatorie depunerea unei declarații fiscale anuale pentru afacerea ta, care conține informații detaliate cu privire la toate veniturile și cheltuielile. Atunci când ești la început de drum, e mai bine să te consulți cu un contabil pentru a nu face greșeli și acumula arierate. Dacă ai întrebări cu privire la taxe, poți să apelezi la biroul fiscal.
Familiarizează-te cu următoarele taxe:
TVA
TVA (Umsatzsteuer) se plătește pentru bunurile și serviciile vândute. Cota standard este de 19%. Ești obligat să le facturezi clienților TVA și să înregistrezi sumele respective separat în facturi. E o idee bună să te familiarizezi cu informațiile necesare pentru facturare. Apoi ești obligat să plătești Biroului fiscal TVA-ul pe care îl primești de la clienți, ca parte a declarației TVA (Umsatzsteuer-Voranmeldung).
TVA deductibil
TVA-ul deductibil (Vorsteuer) se plătește pentru majoritatea achizițiilor afacerii tale. Trebuie să te asiguri că această taxă este trecută separat pe facturile pe care le plătești. (Notă: Facturile nu folosesc termenul TVA deductibil [Vorsteuer], ci TVA [Umsatzsteuer]). Poți deduce această taxă (Vorsteuer) din TVA-ul (Umsatzsteuer) pe care îl plătești Biroului fiscal, ca parte a declarației TVA (Umsatzsteuer-Voranmeldung).
Impozit comercial
Este posibil ca autoritățile locale să îți ceară să plătești impozitul comercial în fiecare trimestru. O dată pe an, va trebui să completezi o declarație fiscală și să o trimiți Biroului fiscal.
Impozitul pe profit
Impozitul pe profit (Körperschaftsteuer) se plătește doar pe profitul generat de companii (Kapitalgesellschaften – GmbH, AG). Plata impozitului pe profit se face trimestrial, în avans, la Biroul fiscal (Finanzamt) de care aparține compania ta.
În momentul în care îți înregistrezi afacerea, trebuie să oferi o estimare realistă a cifrei de afaceri pe care te aștepți să o generezi. Pentru anul în care afacerea a fost înregistrată, cifra de afaceri estimată pentru anul calendaristic, nu are voie să depășească 17.500 de euro, incluzând TVA.
Notă: Persoanele care nu plătesc impozit pe cifra de afaceri, nu au dreptul să pretindă TVA deductibil. Dacă tu, ca întreprinzător, cheltuiești mult pe investiții și/sau livrări, ar trebui să te gândești să renunți la scutirea de taxe acordată micilor întreprinzători. Acest aspect merită discutat cu consilierul tău fiscal.
Structuri juridice
1. Întreprinzător individual (Einzelunternehmen)
Dacă deschizi o afacere de unul singur, fie ca om de afaceri sau ca freelancer, afacerea este încadrată automat în categoria întreprinzătorilor individuali. Înființarea unei afaceri de acest tip este foarte ușoară.
Înființarea are loc atunci când oamenii de afaceri își înregistrează activitățile comerciale la Registrul Comerțului sau când liber-profesioniștii solicită Biroului fiscal emiterea unui cod fiscal (așa cum am spus mai devreme).
2. Societate cu răspundere limitată (GmbH) sau microîntreprindere cu răspundere limitată [Unternehmergesellschaft (haftungsbeschränkt) UG]
O companie de tip GmbH sau UG trebuie să aibă cel puțin un acționar. Companiile de tip UG sunt supuse reglementărilor pentru societăți cu răspundere limitată. Statutele ambelor tipuri de companii trebuie semnate de un notar. Notarul trimite statutul către Registrul Comerțului. Capitalul minim obligatoriu pentru a înființa o companie de tip GmbH este de 25.000 de euro; contribuția inițială minimă pentru companiile de tip UG este de 1 euro la momentul înființării. După înființare, compania de tip UG trebuie să transfere 25% din profituri într-o rezervă statutară până când se acumulează capitalul social minim de 25.000 de euro. Companiile de tip UG pot fi transformate în companii de tip GmbH.
3. Societate de drept civil (GbR)
Dacă îți unești forțele cu unul sau mai mulți parteneri, atunci veți fi încadrați automat într-o societate de drept civil (Gesellschaft bürgerlichen Rechts – GbR). O societate de drept civil poate fi înființată atât de oameni de afaceri, cât și de liber-profesioniști. Acest tip de companie nu necesită nici un fel de formalități speciale și nu are un capital social minim. Cu toate acestea, se recomandă încheierea unui acord scris. Toți partenerii răspund cu bunurile lor pentru datoriile companiei (de ex.: arierate).
Structura juridică pe care o alegi are implicații serioase de ordin financiar, fiscal și juridic. Noi te sfătuim să iei legătura cu un consultant de la Camera de Comerț și Industrie sau de la Camera Artizanilor și să îți analizezi opțiunile cu ajutorul unui expert fiscal.
Finanțare
Încercarea de a strânge destui bani pentru a lansa o afacere se poate dovedi dificilă, dar există multe alternative și poți obține multe sfaturi utile din diverse surse. Va trebui să pregătești o analiză detaliată a fluxului de numerar pentru a estima de câți bani vei avea nevoie pe termen scurt și mediu. Ar fi un dezastru dacă într-un an ajungi să nu ai destui bani să plătești facturile. Mulți întreprinzători naivi își fac estimări de venituri prea optimiste și ajung să închidă firmele înainte să se dezvolte serios.
Capital
Câți bani ești dispus să investești în proiect? Dacă deschizi un mic birou sau o mică firmă, este posibil să poți asigura capitalul necesar prin forțe proprii. Însă în majoritatea cazurilor, vei fi nevoie să împrumuți bani. Iar împrumuturile nu se acordă decât dacă ai un anumit capital social. Nu este deloc indicat ca un întreprinzător sau o companie să se bazeze doar pe finanțarea obținută de la terți, iar dacă tu nu investești nimic, atunci nu o să îți împrumute nimeni bani. În general, firmele start-up primesc finanțare sub forma împrumuturilor guvernamentale de sprijin, creditelor bancare și capitalului proprietarului.
Garanții
Fiecare investitor va dori niște garanții, în caz că datornicul se dovedește incapabil să ramburseze împrumutul. În cazul creditelor bancare, garanțiile sunt cruciale. Garanțiile pot fi autoturisme, valori mobiliare sau bunuri imobile. Chiar și împrumuturile publice pot include condiția ca un anumit procent al sumei să fie asigurat de o garanție. Însă atunci când vine vorba de garanții, trebuie să ai în minte anumite lucruri. Este foarte riscant să pui gaj casa în care locuiești. Același lucru este valabil și în cazul asigurărilor de viață care reprezintă pensia ta.
Programe de sprijin și subvenții
Guvernul federal, statele federale și Uniunea Europeană oferă programe de asistență pentru a-i sprijini pe cei care doresc să devină întreprinzători. Împrumuturile publice tind să aibă dobânzi mici, scadențe mari și, deseori, perioade de grație în care nu plătești nimic.
Cele mai importante programe de asistență pentru întreprinzători sunt ale guvernului federal:
Microcreditul meu (Mein Mikrokredit)
Fondul micromezanin pentru Germania (Mikromezzaninfonds Deutschland)
Creditul ERP pentru start-up-uri – BanideStart (ERP-Gründerkredit – StartGeld)
Creditul ERP pentru start-up-uri – Universal (ERP-Gründerkredit – Universell)
Capital ERP pentru start-up-uri (ERP-Kapital für Gründung)
Pentru mai multe informații
Ministerul Federal al Economiei și Energiei
Hotline finanțare
Tel: 03018 615-8000
De luni până joi, între 9 și 16, vineri între 9 și 12.
Servicii de consultanță
Camerele de Industrie și Comerț (Industrie- und Handelskammern – IHK)
Sfaturi generale cu privire la lansarea unei afaceri (serviciu gratuit).
Aici poți găsi adresa celei mai apropiate Camere de Comerț și Industrie
Camerele Artizanilor (Handwerkskammern – HWK)
Aici poți găsi adresa celei mai apropiate Camere a Artizanilor
Asociații profesionale
KfW (Bancă de dezvoltare)
Prin intermediul programelor de sprijin financiar ale guvernului federal, KfW asistă persoanele care își fac debutul în afaceri și în special întreprinderile mici și mijlocii. Accesați acest link
Consultanță fiscală
Consultanții fiscali oferă asistență în probleme legate de reglementările fiscale, managementul afacerilor și alegerea structurii juridice potrivite. Adresele consultanților fiscali pot fi găsite pe site-urile Camerei Federale Germane a Consultanților Fiscali sau al Asociației Germane a Consultanților Fiscali
Consultanță juridică
Avocații și notarii oferă asistență, de exemplu, în probleme legate de structura juridică sau contracte (structura juridică, contracte de achiziție etc.). Adresele avocaților și notarilor pot fi găsite aici:
Asociația Germană a Avocaților
Camera Federală a Avocaților
Camera care reprezintă notarii germani (Bundesnotarkammer)
Consultanță de afaceri
Consultanții de afaceri pot oferi sfaturi detaliate cu privire la managementul afacerilor (concepte, marketing, organizare, control etc.). Adresele pot fi găsite pe următoarele site-uri:
Bundesverband Deutscher Unternehmensberater
Vereinigung Beratender Betriebs- und Volkswirte
Bundesverband der Wirtschaftsberater
Transferul internațional de fonduri
Odată ce afacerea a fost lansată și funcționează, o să ai nevoie mai devreme sau mai târziu să faci un transfer internațional de fonduri. Cel mai ieftin mod de a transfera bani este TransferGo.
„TransferGo are cele mai bune rate de schimb și oferte de transfer de fonduri de pe piață. Economisesc mii de euro, pe care le reinvestesc în afacerea mea de import cafea. Pe lângă comisioanele excelente, sunt uimit de serviciul lor rapid și util de asistență clienți. E cea mai bună experiență pe care am avut-o până acum în domeniul serviciilor financiare.”
Emanuel, CEO al Crooked Nose
Sumă garantată la destinație
TransferGo practică adaosuri de schimb între 0,2% și 1,8%, plus un comision de transfer de doar 0,99 lire sterline. Nu există nici un comision suplimentar sau ascuns și suma care ajunge la destinație este garantată, fără a fi influențată de fluctuațiile piețelor valutare.