Ce este de făcut înainte de plecare şi după sosirea în Franţa
Ce este de făcut înainte de plecare în Franţa
Înainte de plecare în Franţa, vei avea nevoie să pregătești de următoarele documente:
- Paşaport sau document de identitate valabil UE/SEE; alte documente personale sunt necesare în format original sau copie legalizată, cum ar fi certificatul de naştere sau de căsătorie, etc.;
- Cardul european de sănătate emis de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) din România sau, după caz, Certificatul provizoriu de înlocuire al Cardului European de Asigurări de Sănătate;
- Formularele E 205, în scopul atestării perioadelor de asigurare sau de muncă realizate ca şi salariat în România, atunci când este necesar şi/sau formularele U1 sau U2, dacă vrei să-ți transferi drepturile de şomaj;
- Certificate, diplome, atestări şi referinţe privind ocuparea altor locuri de muncă (în original şi traduceri legalizate);
- Orice alte permise şi licenţe pe care le consideraţi adecvate, de exemplu permisul de conducere;
- CV-uri şi scrisori de intenţie, redactate în limba franceză (dacă e cazul);
Totodată, este necesar să te asiguri că ai un loc de cazare în Franţa. Ideal ar fi să ai o cunoștință care te poate primi la ea pentru început. Aceasta pentru că este dificil să închiriezi o locuință fără un cont bancar, iar un cont bancar ți se va face doar dacă poți să arăți unde locuiești.
Este recomandat și să ai suficienti bani cu care să-ți acoperi cheltuielile în primele luni. În plus, este bine să ai asigurarea medicală corespunzătoare (cardul european de sănătate de la CNAS).
Știm că mutarea într-o alta țară vine cu multe eforturi financiare.
Mai ales la început de drum, ai nevoie de economii.
De multe ori, economiile se termină foarte repede.
Și atunci, ai nevoie de ceva bani în ajutor.
Ai nevoie de bani foarte rapid și fără taxe de transfer de zeci de euro.
Ce este de făcut după sosirea în Franţa
În termen de trei luni de la sosirea în Franţa va trebui să îți anunţi mutarea la Serviciul de evidentă a populaţiei. Acesta se află în Franța cadrul primăriilor. Va fi nevoie așadar să ajungi la primăria de care aparții cu locuința (la mairie, în franceză).
Aici găsești o listă cu locațiile primăriilor în Franța: www.mairiesdefrance.org/
Este recomandată, de asemenea, deschiderea unui cont bancar (compte bancaire). Pentru deschiderea unui cont, banca îți va cere să prezinți următoarele acte:
- Un document oficial de identitate valabil (carte de identitate națională, pașaport);
- Dovada adresei (aviz fiscal, titlu de proprietate, factură la electricitate etc.);
- Un specimen al semnăturii tale.
Dacă este un cont comun, fiecare dintre deținătorii trebuie să depună un model de semnătură. Dacă acordați o împuternicire unei persoane (numită împuternicit) să vă utilizeze contul, trebuie ca atât tu cât și persoana respectivă să aveți specimen de semnătură.
Dacă ai deja un loc de muncă când ajungi în Franța
Dacă ai deja un loc de muncă trebuie să obţii confirmarea înregistrării tale în cadrul sistemului de asigurări sociale. Angajatorul are obligația de a te înregistra la URSSAF. URSSAF este Uniunea de Colectare a Cotizaţiilor Sociale şi Alocaţiilor Familiale (www.urssaf.fr).
Această instituţie administrează atât securitatea socială, cât şi asigurarea de şomaj. Cotizaţiile la securitatea socială sunt stabilite în funcţie de salariu şi sunt deduse în mod automat din acesta.
Odată înregistrat, vei primi un certificat cu numărul tău de securitate socială (numero de securité sociale). Totodată, vei primi și un card Vitale (la carte Vitale). Acesta din urmă este cardul de asigurări în sistemul social francez.
Dacă ești în căutarea unui loc de muncă
Dacă ești în căutarea unui loc de muncă trebuie să te prezentaţi în termen de o lună la Serviciile de Ocupare a Forţei de Muncă (www.pole-emploi.fr).
Este necesar, de asemenea, să îți obţii numărul de asigurare socială cât mai repede posibil. Pentru acesta, trebuie să te anunți la biroul de asigurări sociale (sécurité sociale / assurance maladie).
Atenție! Dacă ești înregistrat ca șomer în România și îți transferi reședința în Franța, îți poți transfera drepturile de șomaj în Franța. Oficiul pentru ocuparea forței de muncă din România îți eliberează, la cerere, documentele de care ai nevoie.
Pentru a-ți recupera cheltuielile de sănătate din Franța, trebuie să soliciți cardul european de asigurări de sănătate înainte de plecarea din România. Dacă nu ești acoperit de asigurare în România, poți beneficia de protecție universală a sănătății PUMa dacă locuiești în Franța în mod stabil și regulat (protection universelle maladie PUMa).
Mai știm că cei dragi îți sunt mereu aproape la început de drum. Că sunt lângă tine. Uneori, ai nevoie de sprijin un pic mai mult decât ai crezut.
Și atunci e important să poți să primești bani foarte rapid și fără costuri grele.
Fă-ți cont TransferGo acum și fii linistit!
Dreptul de şedere și de muncă
După data de 1 ianuarie 2014, cetăţenilor români nu li se mai solicită deţinerea unui titlu de sejur pentru dovedirea unei şederi reglementate în Franţa. În situaţia în care aceştia doresc, pot solicita în mod voluntar eliberarea unui titlu de sejur.
De asemenea, românii nu mai trebuie să aplice pentru drept de muncă. Accesul la piaţa franceză a forţei de muncă se va realiza prin înregistrarea contractului de muncă la URSAFF. Cetăţenii români trebuie să posede o carte de identitate sau paşaport în termen de valabilitate.
Românilor nu li se vor mai solicita deţinerea autorizaţiei de muncă şi a titlului de sejur pentru exercitarea unei activităţi profesionale în Franţa.
Practica autorităţilor franceze este de a solicita deţinerea unui document de identitate care să conţină semnătura titularului. În situaţia documentelor de identitate emise cetăţenilor români, autorităţile franceze pot solicita prezentarea paşaportului (deoarece conţine semnatură titularului).